Passend onderwijs
Scholen moeten ervoor zorgen dat elk kind een passende plek krijgt. Dit betekent dat wij als school goed kijken naar wat de onderwijsbehoeftes van uw kind zijn. Heeft de leerling behoefte aan meer uitdaging? Dan komt onze hoogbegaafdheidscoördinator meedenken. Mocht de leerling behoefte hebben aan meer ondersteuning, kijken we samen met onze intern begeleider op welke manier wij dit kunnen aanbieden. Hierbij kunnen wij gebruik maken van het expertisecentrum Noordoostpolder. Vanuit het expertisecentrum werken orthopedagogen en andere specialisten op o.a. het gebied van dyslexie, hoogbegaafdheid en gedrag. Ook een specialist op het gebied van leer- en gedragsproblemen van de school voor speciaal basisonderwijs “De Klimboom” werkt vanuit het expertisecentrum voor de basisscholen. Wanneer we specialisten van buiten onze school willen inschakelen gebeurt dat overigens altijd in overleg met u als ouders. Deskundigen vanuit het speciaal onderwijs kunnen we eveneens gemakkelijk om advies vragen.
Intern Begeleider
De rol van de intern begeleider in onze school is de ontwikkeling, coördinatie en uitvoering van het zorgbeleid van de school en de begeleiding van leraren. Dit doet ze door korte lijntje te houden met leerkrachten en ouders. Hiervoor hebben we groepsbesprekingen. Hierin presenteren leerkrachten hun groep, welke zorgen ze hebben en hoe ze hiermee omgaan. De intern begeleider geeft hierbij dan advies en handvaten om er verder mee aan de slag te gaan. Mochten er leerlingen opvallen vanuit de groepsbespreking kan hier, na toestemming van ouders, verder op ingegaan worden in een leerlingbespreking. Hier kan gerichter uitgezocht worden wat de leerling nodig heeft, waarbij de intern begeleider haar professionele blik en advies geeft.
Onderwijsassistenten
Bij ons op school werken 4 onderwijsassistenten. Deze zijn evenredig verdeeld over de groepen. Onderwijsassistenten ondersteunen de leerkrachten bij het begeleiden van (groepjes) leerlingen, voorbereiden en het bieden van goed onderwijs. Hiermee hebben leerkrachten extra handen in de klas om elke leerling te bieden wat zij nodig hebben om goed en op zijn/haar eigen manier te ontwikkelen.
Leerlingvolgsysteem
Wij volgen onze leerlingen in Parnassys. Dit is het leerlingvolgsysteem van onze school waarin wij resultaten van de leerlingen noteren en volgen. Onder andere de resultaten van methodetoetsen en Cito-toetsen zijn hierin genoteerd. Hierdoor hebben we een duidelijk overzicht van alle onderwijsbehoeftes van de leerling.